לימודי התקשורת:
לימודי התקשורת הינם במסלול העיתונאות הכתובה והמשודרת בהיקף 5 יחידות לימוד לבגרות. המסלול מיועד לתלמידים השואפים להכיר את עולם התקשורת מקרוב, על התהליכים השונים וההתפתחות המתמדת של אמצעי תקשורת ההמונים. ההתמקדות תושם על התפתחות העיתונות המודפסת והמשודרת. במסלול משולבים הלימודים העיוניים במעשיים, כשהתלמידים לומדים את המבואות והתיאוריות הקלאסיות של תקשורת ההמונים, ומתנסים בשלל התפקידים הנכללים בעבודת העיתונאי בהם: כתיבה, עריכה, צילום, ביצוע סקרים, ריאיון עיתונאי, כתבות תחקיר וחשיפה, כתבות תופעה חברתית, העמדה גרפית והגשה לדפוס.
בנוסף, במסלול העיתונאות, התלמידים רוכשים כלים לדוברות ויח״צ (יחסי ציבור) והם לומדים את תחום הפקת האירועים (כגון מסיבת עיתונאים, פאנל תקשורת ועיתונות, פעילויות ויוזמות חברתיות כגון פעילות עם ניצולי השואה בכרמיאל ותחרויות בחסות העיתון).
מטרות הלמידה במסלול תקשורת:
אחד מהיעדים המרכזיים של לימודי התקשורת העיוניים הוא להקנות כלים לקריאה, לצפייה ולהאזנה ביקורתית המאפשרים זיהוי של אינטרסים אידיאולוגיים, מקצועיים וכלכליים של העוסקים במדיה. בלימודי התקשורת המעשיים התלמידים מתנסים בתהליכי ההפקה באמצעי התקשורת השונים ומפתחים את היכולת התקשורתית והאמנותית שלהם ליצור בכלים אלו יצירה עצמאית. התכנית רואה חשיבות בפיתוח שני המישורים המרכזיים בלימודי התקשורת: התלמידים כצרכנים ביקורתיים של אמצעי התקשורת, והתלמידים כיוצרים ונותנים ביטוי לעמדותיהם באמצעי התקשורת השונים.
מגמת תקשורת דוגלת בהצטיינות אישית והצטיינות קבוצתית ומעודדת תלמידים להשתתף בתחרויות ופרויקטים מגוונים, במסגרתם זכינו בפרסים רבים ויוקרתיים במהלך השנים, ביניהם:
כתיבה עיתונאית בינלאומית ע”ש דניאל פרל, פסטיבל דימונה לתקשורת וקולנוע, תחרויות בנושא השואה (יד ושם, לוחמי הגטאות ומשואה); פרויקטים חינוכיים :”נוער חושב מחר”, פרויקט למניעת עישון, פרויקט “ענני” בסימן דו קיום- בין תלמידי אורט “כרמים” לאורט “סלמה”.
עם הפנים לעתיד:
התלמידים המעוניינים בהתפתחות אישית משתלבים תוך כדי הלימודים בעבודה בעיתונות המקומית, בעיתונות המקוונת ובעיתוני נוער, וכן מקבלים הכשרה והכוונה להשתלב ביחידת הדוברות של צה”ל (עיתון “במחנה”, גלי צה”ל, תסריטאות או דוברות) ומוכנים לצאת לשוק העבודה בעולם העיתונות, בטלוויזיה והרדיו בסוף לימודיהם.
נושאי הלימוד העיקריים:
נושאי הלימוד בחלק העיוני: לימוד כל המבואות של תקשורת ההמונים-מודלים ותיאוריות, השפעות התקשורת, ז’אנרים ופורמטים בטלוויזיה ובקולנוע, פרסומות, סטריאוטיפים ודימויים בתקשורת, עבודת העיתונאי, חוק ואתיקה, חופש הביטוי והעיתונות, דילמות העיתונאי בשעת משבר, סדר יום פוליטי-תקשורתי-ציבורי, עיתונות מגויסת, ניו מדיה, מפת התקשורת בישראל, צילום עיתונאי.
נושאי הלימוד בחלק המעשי: להכיר את מבנה מערכת העיתון ואת עבודת העיתונאי בעיתונות המודפסת, המשודרת והמקוונת, לזהות ולמיין את התוצרים החדשותיים, עיתונות איכותית ופופולרית, חוק ואתיקה, להכיר ולהתנסות בז’אנרים השונים של הכתיבה העיתונאית: הכתבה מול הידיעה, עובדה מול דעה, הידיעה החדשותית וחמשת המ”מים, מאמר דעה, מאמרי ביקורת, הריאיון, כתבת תחקיר ותופעה חברתית, כתיבה מגזינית, עריכה (לשונית, תוכנית), צנזורה, ההיררכיה במערכת העיתון ובעלי התפקידים השונים, הכותרות, הפתיח, הצילום, העמדה (ליי-אאוט), גרפיקה והגשה לדפוס.
התלמידים מפרסמים את הכתבות בעיתון בית הספר, בעיתונות מקוונת ובעיתונות המקומית בכרמיאל.
סיורי תקשורת: במהלך הלימודים במגמה מתקיימים סיורים לימודיים המשלבים הצצה והתרשמות מעולם התקשורת המגוון כגון: מערכות עיתונים, בתי דפוס, השתתפות בפסטיבלים של תקשורת, השתתפות בתוכניות אירוח, מערכות רדיו, הרצאות ומפגש עם אנשים מתעשיית התקשורת, צפייה בסרטים, ביקור באולפנים- חדשות ותכניות טלוויזיה, מוזיאונים עם מיקוד על תערוכות צילום ותקשורת. התלמידים מתנסים בעבודה עיתונאית מעשית בביה”ס ומחוצה לו: מקיימים מסיבות עיתונאים, לומדים את כל מקצועות העיתון, לומדים להפיק ולהפיץ את העיתון, מראיינים, מתעדים ומסקרים פעילויות שונות מהמתרחש בסביבתם הקרובה והרחוקה.
הרכב יחידות הלימוד ומבנה הציון לבגרות במגמת התקשורת:
לימודי התקשורת הינם בפיקוח המפמ”ר לתקשורת וקולנוע במשרד החינוך. מס’ יחידות לימוד: 5
כיתה י’: במסגרת הרפורמה חלופות בהערכה: 30% הערכה חלופית (סוג ההבחנות: פנימית) תקשורת שפה ומציאות.
תקשורת המונים 15% (עיוני) + סדנא עיתונאית 15% (מעשי)
כיתה י”א: תקשורת המונים-תקשורת ודמוקרטיה/תקשורת כתרבות/תקשורת כטכנולוגיה: 15% (עיוני)+ הגשת חצי פרויקט גמר-הגשת ידיעה חדשותית ומאמר דעה 20% (מעשי)
כיתה י”ב: תקשורת המונים-מבחן פנימי 15% (עיוני)+ הגשת פרויקט גמר-כתבת גמר ובחינת בגרות חיצונית 20% (מעשי)
תנאי הקבלה למגמה:
תלמידים בעלי יכולת עיונית, שליטה טובה בעברית ודקדוק, ידיעת אנגלית-יתרון, גילוי עניין בעולם התקשורת וסקרנות למקצוע, יכולת עמידה בלוח זמנים, אחריות אישית גבוהה, יכולת התמדה לאורך זמן, בעל רצון לתרום לקהילה, מודעות אזרחית. רצון להתפתח בתחומי הכתיבה ומקצועות התקשורת השונים- צילום, ראיונות, תחקיר, עבודה בעיתונות המודפסת והמשודרת.