גיאוגרפיה וסייבר גיאוגרפי

כל העולם בהגברה אחת !

הגברת גיאוגרפיה תעזור לעולם שלך להראות אחרת:

  • הגיאוגרפיה היא מקצוע רב-תחומי, המקנה כישורי חיים להתמודדות עם בעיות בתחומים מגוונים של החיים בעולם המודרני המשתנה במהירות.
  • מקצוע הגיאוגרפיה מקנה ראיה מערכתית רב-תחומית، והבנת קשרי הגומלין בין חברה، כלכלה, עיור ופוליטיקה לבין התנאים הפיסיים בחבלי ארץ ועולם שונים. ראיה זו, חיונית לתושב “הכפר הגלובלי”, האמור לקלוט במהירות תהליכים וחידושים בתחומים מגוונים, ולהתמודד עם אתגרים חברתיים-כלכליים מורכבים.
  • הלומד יכיר ויבין תופעות ותהליכים במגוון רחב של תחומי דעת, ממדעי הטבע ועד מדעי הרוח והחברה.
  • הלומד יתוודע לעובדות ותהליכים במישור העולמי (עולם מפותח, לעומת עולם מתפתח אסונות-טבע , איכות הסביבה וכד’), האזורי (המזה”ת) והמקומי (ארץ ישראל).

הסייבר הגיאורפי הוא פרוייקט בשיתוף חיל מודיעין שמטרתו שבוגרי י”ב יוכלו להשתלב ביחידות מודיעין ובעולם הטכנולוגי בכלל. בכל תחומי החיים כיום משולבות מערכות מידע גיאוגרפיות וזהו מקצוע מבוקש. בוגרי מגמה יכולים להשתלב בעתיד בתחומים שונים כמו ממ”ג, תכנון עירוני, מנהל ציבורי, סביבה ועוד.

תוכנית הלימודים והרכב יחידות הלימוד:

בכיתה י’ –

“סייבר גיאוגרפי” – הסייבר הגאוגרפי מחבר בין המציאות הגאוגרפית – תלויית המיקום לבין המרחב

הקיברנטי, באיתור ואיסוף מידע, במדידה, בעיבוד, ניתוח והצגת המידע החדש במערכות מידע גאוגרפי (ממ”ג – GIS), תחקורו ותשאולו. התלמידים לומדים לעבוד בתוכנות ממ”ג וליישם את השימוש בהן במטלות חקר.

הפיתוח והתיכנון המרחבי – בחינת תהליכי הפיתוח בעולם, במרחב, בכלכלה ובעיור, והבנת תהליכים היוצרים שונות בין מדינות מפותחות ומתפתחות.

הנושאים נלמדים בדרך של הערכה חלופית ע”י הכנת תלקיט מתוקשב (תיק עבודות אישי המכיל מבחנים, בחנים ועבודות להגשה) בהיקף של 2 יח”ל (40% מציון הבגרות  הכולל).

בכיתה י”א –

ארץ ישראל: התבוננות נרחבת על מדינת ישראל- גבולות לאורך השנים, מבנה פיסי צורות נוף, אקלים, אוכלוסיה, מים, צורות התיישבות, כלכלה, תשתיות ואיכות סביבה.

בכיתה י”ב –

המזרח התיכון: התלמידים ילמדו על השינויים והתמורות במזרח התיכון בתחום הפוליטי, הדמוגרפי, הכלכלי.

נתי”ב (ניתוח תופעות ייסוד במרחב) – יחידה זו באה לסכם את החומר הנלמד ביחידות הלימוד השונות לצד בדיקת רמת הידע, ההבנה, היישום והמיומנויות הנוגעות לשימוש באטלס, כל זאת ע”י ניתוח חבל ארץ שאינו ידוע מראש (אנסין). לימוד הנושא והבחינה מתקיימים בעזרת מחשב (בחינה מתוקשבת).

בסוף כיתה י”ב יבחנו התלמידים בבחינת בגרות חיצונית של 3 יחידות לימוד (60%).

במהלך לימודי הגיאוגרפיה יתקיימו סיורים לימודיים לאורך כל שלוש שנות הלימוד.

הלמידה במהלך שלוש השנים צמודה לאטלסים.

תנאי קבלה:

  • תלמידים בעלי סקרנות והתבוננות לרכישת ידע עולמי בכל תחומי החיים שיש לגיאוגרפיה נגיעה בהם.
  • תלמידים שאוהבים לטייל ולשוטט ברחבי הארץ וערכי טבע נוף ושמירה על איכות הסביבה חשובים להם.
  • תלמידים בעלי מוטיבציה להצליח.
  • ציון סופי בכתה ט’ בגיאוגרפיה 80 ומעלה.
  • ממוצע ציונים במקצועות ההומניים 75 ומעלה.